Am văzut, de curând, o postare interesantă legată de cum ar putea clienții tăi să meargă la concurență, dacă aceasta îi atrage. Da, e posibil să se întâmple asta, dar, personal, nu cred că îți poate fura, nimeni, clienții.
Adică, dacă tu îți faci treaba bine și te dedici fiecărui proiect pentru care lucrezi, astfel de temeri nu își au rostul.
Îmi amintesc, acum mulți ani, eram proaspăt angajată și urma să preluăm informații de la colegii care plecau. Erau foarte zgârciți cu predarea cunoștințelor, pentru că nu plecau de bună voie, firma muta o parte din activitate în România. Marea majoritate, din colegii noi angajați, nota informațiile pe calculator, astfel încât să fie accesibile ușor, mai târziu.
Doar unul din colegi, își nota pe un caiețel. Bine-nțeles că i-am sugerat să facă același lucru, ca si noi. Astfel, la sosirea unui nou coleg, să poată fi accesată ușor această informație. Răspunsul lui a fost:
“De ce să acceseze ușor informația? Mie nu îmi e ușor. În plus, dacă doar eu știu anumite lucruri, voi fi indispensabil firmei.”
Da, cred că unei astfel de persoane, i-ar fi teamă că îi va fura cineva clienții. Acum, nu îl mai judec, dar atunci am fost tare furioasă pe el. Mi se părea incredibil că, văzând cât ne era nouă de greu să obținem necesarul de la colegii care plecau, era în stare să aplice exact același principiu.
Nu mi-a fost și nu îmi e teamă că îmi va lua cineva locul, dacă îi spun ceea ce știu eu. Pentru că, nu cred că în informație stă valoarea cuiva, cu adevărat. Mai ales, în zilele noastre, când poți afla aproape orice, de pe Internet…
Cred că valoarea cuiva e propria sa persoană, întreagă. Informația e valoroasă, da, dar nu e totul.
Am observat că se practică, mai nou, furtul de conținut. Cineva, a creat un cont pe Instagram și a luat, în mod constant textul scris de altcineva, ca și cum ar fi fost al ei. Text documentat, text muncit…
Găsesc acest lucru jignitor, mai ales, la sine însăși. Dacă distribui pagina cuiva, este normal să menționez sursa. Dacă nu, mă fur pe mine.
Nu eu sunt creatorul, aprecierile nu sunt pentru mine, ci pentru cine a scris. Chiar dacă apar la mine pe pagină.
Va funcționa o vreme, dar – la un moment dat – va ieși la iveală totul. La un moment dat, se va sparge bula falsă și vei rămâne descoperit. Întrebarea e: în acel moment, oamenii vor mai avea încredere în tine?
Altă poveste este cu cei care au aceleași idealuri, aceleași vise, aceleași scopuri. Eu consider că pot veni, aceleași idei, în același timp, mai multor persoane. Din perspectivă cuantică, se spune că informația devine accesibilă tututor, în același timp, dar depinde de deschiderea noastră pentru a o accesa.
Deci, da. E posibil să ne vină aceeași idee. Dar fiecare o expunem diferit.
Înseamnă că este evident când, un blogger cunoscut scrie despre un anumit subiect și, apoi, alții 10 scriu despre același subiect. Nu văd, neapărat, ca pe ceva rău acest lucru, dacă fiecare își pune amprenta pe conținut. Poate ne iese o frază la fel, dar un articol identic… nu cred.
Da, e mai simplu să te inspiri. Pentru că, sunt zile – uneori, săptămâni (cum au fost la mine), când nu apuci să scrii. Sau nu mai ai energie să scrii.
Și apelezi la ajutorul celorlalți, le poți distribui postările. Mai ales dacă e ceva valoros, ce merită să ajungă la cât mai mulți oameni. Dar nu le furi munca, pentru că nu ai putut să creezi conținut propriu. Iar dacă nu știi cine e autorul, specifici că nu știi, nu semnezi cu numele tău.
Nu suntem perfecți, mai greșim, dar ce facem cu greșeala? Voi reveni cu un articol despre idolatrizarea unui blogger versus acceptarea faptului că este, și el, om.
Mă gândesc, în mod special, la ce învață copiii de la noi... Un fel de „fata babei”, și hai să ne însușim ce au muncit ceilalți. Dar copiii vor vedea – direct – și reversul medaliei: momentul în care vei fi descoperit. Ce modele suntem, pentru copiii noștri?
Așa că, dacă valoarea mea e dată de propria persoană, indiferent de intemperii, clienții(cititorii) mei vor rămâne cu mine.
Și, pentru a vedea că, în general, valoarea poate fi diferită pentru fiecare în parte, vă reamintesc de pilda postată pe pagina de facebook acum ceva vreme: Cât valorează piatra aceasta?